Ο καθένας/καθεμία από εμάς καλείται να σκεφτεί  τουλάχιστον μια (ή και περισσότερες) ερωτήσεις ή φράσεις που χρησιμοποιεί στην επικοινωνία με τα παιδιά και υποδηλώνουν παράφραση, κατοπτρισμό και διευκρίνιση. Αυτά είναι για εμάς εργαλεία που μπορούμε να χρησιμοποιούμε!

Παράφραση

Προσπαθήστε να παραφράσετε αυτό που σας λέει το παιδί και δώστε του την ευκαιρία να επιβεβαιώσει ή να διορθώσει αυτά που έχετε καταλάβει.

  • Αν κατάλαβα καλά, λες…
  • Με άλλα λόγια…
  • Με αυτό εννοείς ότι..;

Κατοπτρισμός

Προσπαθήστε να δείξετε την κατανόησή σας για αυτά που μοιράζεται μαζί σας και αναγνωρίστε τα συναισθήματά του.

  • Καταλαβαίνω ότι αισθάνεσαι λυπημένος-η/θυμωμένος-η/ανήσυχος-η…
  • Αυτό ήταν σίγουρα τρομακτικό/αγχωτικό…

Διευκρίνιση

Κάντε διευκρινιστικές ερωτήσεις για να λάβετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με ασαφή σχόλια.

  • Μπορείς να μου πεις περισσότερα…;
  • Τι έγινε μετά…;
  • Πώς ένιωσες όταν..;

Αφού μελετήσατε τις τεχνικές ενεργητικής ακρόασης, σκεφτείτε τα παρακάτω σενάρια. Μπορείτε να βρείτε κάποιες προτάσεις και hints στο αρχείο pdf.

  1. Τις τελευταίες εβδομάδες, η 14χρονη κόρη σας Μαρίνα, όταν γυρνάει σπίτι μυρίζει καπνό και έχετε βρει αναπτήρες στο δωμάτιο της, ενώ γνωρίζετε ότι 2 από τους 5 φίλους της καπνίζουν. Πώς θα επικοινωνούσατε με το παιδί;
  2. Ο 11χρονος γιος σας Μάριος έρχεται καθημερινά σε πειρασμό να παίζει διαδικτυακά παιχνίδια για αρκετές ώρες, καθώς αυτό συνηθίζουν να κάνουν οι φίλοι του. Ο Μάριος σας λέει: «Μαμά/Μπαμπά, νιώθω λίγο περίεργα.» Πώς θα επικοινωνούσατε μαζί του, χρησιμοποιώντας τις τεχνικές ενεργητικής ακρόασης.

Βρείτε το PDF εδώ