H συνεργασία των γονέων, των εκπαιδευτικών και των ειδικών ψυχικής υγείας είναι καθοριστική τόσο για τη διαχείριση του άγχους όσο και για τη γενικότερη ψυχική και συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών. Ειδικότερα,
- Η συνεργασία των εκπαιδευτικών με επαγγελματίες ψυχικής υγείας βοηθά τα σχολεία να υιοθετήσουν μια διεπιστημονική προσέγγιση, προσφέροντας ολιστική υποστήριξη στους μαθητές. Η εκπαίδευση δεν αφορά μόνο τις σχολικές και τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, αλλά την πολύπλευρη ανάπτυξη και εξέλιξη ενός παιδιού. Αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης, ψυχικής ανθεκτικότητας και διάφορων άλλων δεξιοτήτων διαχείρισης διαφόρων καταστάσεων. Όταν τόσο το σχολείο όσο και οι γονείς δίνουν σημασία στην ψυχική υγεία, συμβάλλουν στη συνολική ευημερία ενός μαθητή, βοηθώντας τον να αποκτήσει αυτοεκτίμηση και διαπροσωπικές δεξιότητες, στοιχεία που θα του είναι σημαντικά όχι μόνο για τα σχολικά χρόνια αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής.
- Παράλληλα, ενισχύεται το κομμάτι της έγκαιρης παρέμβασης και της πρόληψης. Μέσω της συνεργασίας, δίνεται η δυνατότητα να αναγνωρίζονται ενδεχόμενες δυσκολίες ή ζητήματα ψυχικής υγείας και να αντιμετωπίζονται εγκαίρως.
- Μέσα από προγράμματα ενίσχυσης κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, ομάδες υποστήριξης συνομηλίκων, ομάδες ψυχοεκπαίδευσης, ή ομάδες συμβουλευτικής γονέων μπορούν επίσης να βοηθήσουν σημαντικά στην ψυχική ενδυνάμωση των παιδιών και της οικογένειας.
- Η ψυχική υγεία και οι ακαδημαϊκές επιδόσεις είναι πολύ στενά συνδεμένες. Η συναισθηματική κατάσταση ενός μαθητή επηρεάζει άμεσα την ικανότητά του να ανταπεξέρχεται στις σχολικές απαιτήσεις. Όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει θέματα ψυχικής υγείας, όπως άγχος ή κατάθλιψη, είναι αναμενόμενο η ακαδημαϊκή του απόδοση να μην είναι καλή, ενώ παράλληλα μπορεί να δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στο μάθημα ή να απουσιάζει τακτικά. Όταν υπάρχει συνεργασία, οι γονείς μπορούν να έχουν άμεσα επίγνωση της κατάστασης του παιδιού στο σχολείο και να το υποστηρίξουν κατάλληλα, είτε μέσω αναζήτησης βοήθειας από έναν επαγγελματία είτε μέσω συζήτησης και δημιουργίας ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς προκειμένου να ενισχύσουν τη συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας;
- Διατήρηση ανοιχτής γραμμής επικοινωνίας μεταξύ γονέων και τους εκπαιδευτικών ώστε να υπάρχει ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με την πρόοδο του παιδιού, τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο
- Ενεργή συμμετοχή, με τακτική εμπλοκή σε συλλόγους γονέων, ενημερώσεις από εκπαιδευτικούς και συμβούλους σχετικά με την πρόοδο και τη γενική εικόνα του παιδιού στο σχολείο.
- Δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος στο σπίτι, όπου τα παιδιά μπορούν να μοιραστούν και να συζητήσουν τις εμπειρίες τους και τις ανησυχίες τους σχετικά με το σχολείο.
- Ενημερωνόμαστε σχετικά με τις υπηρεσίες ψυχικής υγείας που παρέχει το σχολείο, όπως επίσης και με ποιον θα μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε αν χρειαζόμαστε περαιτέρω υποστήριξη ή αν παρατηρήσουμε κάτι ανησυχητικό.
- Αναζητούμε τη βοήθεια ενός επαγγελματία ψυχικής υγείας όταν χρειάζεται. Εάν παρατηρούμε επίμονες αλλαγές στη συμπεριφορά, τη διάθεση ή την ακαδημαϊκή επίδοση του παιδιού, δε διστάζουμε να ζητήσουμε επαγγελματική βοήθεια. Σχολικοί σύμβουλοι, ψυχολόγοι και θεραπευτές μπορούν να παρέχουν σημαντική υποστήριξη και καθοδήγηση.