Η προσχολική ηλικία είναι η περίοδος από 2 έως 5 ετών. Αυτήν την περίοδο τα παιδιά αρχίζουν να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν σταδιακά τα συναισθήματα τους, καθώς και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων. Μαθαίνουν να ονοματίζουν τα συναισθήματα τους, αναπτύσσουν πιο στενές σχέσεις και με άτομα εκτός οικογένειας, παιδιά και ενήλικες, γίνονται πιο αυτόνομα και δείχνουν μεγαλύτερη περιέργεια για το περιβάλλον τους. Ειδικότερα,

Στην ηλικία των 3-4 ετών τα παιδιά:

  • Αρχίζουν να δείχνουν πως νιώθουν για τους άλλους
  • Χρησιμοποιούν λέξεις για να περιγράψουν βασικά συναισθήματα όπως χαρά, λύπη, θυμό
  • Μπορούν να είναι πιο ευέλικτά και να δέχονται αλλαγές στην καθημερινότητά τους
  • Δείχνουν περιέργεια για πράγματα και ανθρώπους
  • Φτιάχνουν φανταστικά παιχνίδια
  • Το παράλληλο παιχνίδι υπάρχει ακόμα σε αυτή την ηλικία, αλλά αρχίζουν να παίζουν και μαζί με άλλα παιδιά.

Στην ηλικία των 4-5 ετών τα παιδιά:

  • Χρησιμοποιούν λέξεις για να περιγράψουν πιο περίπλοκα συναισθήματα όπως απογοήτευση ή αμηχανία, ιδιαίτερα αν τα ενθαρρύνουμε να το κάνουν ή αν τα ενισχύσουμε με παραδείγματα προς αυτήν την κατεύθυνση
  • Νιώθουν ενοχή, απογοήτευση ή ντροπή, και για αυτό το λόγο μπορεί να κρύβουν την αλήθεια ή να αρνούνται ότι έκαναν κάτι
  • Αρχίζουν να κατανοούν πως νιώθουν οι άλλοι γύρω τους
  • Μπορούν να διαχειρίζονται λίγο καλύτερα τα έντονα συναισθήματα όπως θυμό, σύγχυση ή απογοήτευση
  • Παίζουν και συνεργάζονται πιο ενεργά με άλλα παιδιά (π.χ. δημιουργούν σενάρια/ιστορίες παιχνιδιού με αρχή-μέση-τέλος).

Στην ηλικία των 5 ετών και άνω τα παιδιά:

  • Χρησιμοποιούν λέξεις για να περιγράψουν συναισθήματα όπως απογοήτευση, ενοχή ή ζήλια
  • Έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των συναισθημάτων απέναντι σε άλλους και μπαίνουν ευκολότερα στη θέση του άλλου
  • Έχουν περισσότερη υπομονή όταν περιμένουν για κάτι
  • Το παιχνίδι έχει εμπλουτιστεί ακόμα περισσότερο καθώς και η φαντασία τους (παίζουν παιχνίδια ρόλων, παίζουν επιτραπέζια, είναι σε θέση να ακολουθούν καλύτερα τους κανόνες, μπορούν να διαχειρίζονται καλύτερα την ήττα).